Deficitul bugetar s-a redus la 2,95% din PIB in primele patru luni din 2025, fata de 3,25% in aceeasi perioada a anului trecut

Deficitul bugetar s-a redus la 2,95% din PIB in primele patru luni din 2025, fata de 3,25% in aceeasi perioada a anului trecut
Wednesday, 4 June 2025 economie

Executia bugetara aferenta primelor patru luni ale anului 2025 indica o usoara imbunatatire a pozitiei fiscale, deficitul bugetar coborand la 2,95% din Produsul Intern Brut (PIB), conform datelor publicate de Ministerul Finantelor. Comparativ, in perioada similara din 2024, deficitul se ridica la 3,25% din PIB, semnaland un progres moderat in directia consolidarii bugetare.

„Executia bugetului general consolidat in primele patru luni ale anului 2025 s-a incheiat cu un deficit de 55,97 miliarde de lei, respectiv 2,95% din PIB fata de deficitul de 57,29 miliarde de lei, respectiv 3,25% din PIB aferent celor patru luni ale anului 2024", se mentioneaza in documentul publicat de MF.

Deficitul bugetar a atins 2,28% din PIB dupa primul trimestru din 2025, pe fondul unui ritm mai accelerat de crestere a veniturilor fata de cheltuieli

Executia bugetara aferenta primelor trei luni din 2025 indica un deficit de 2,28% din PIB, echivalentul a 43,66 miliarde lei, potrivit datelor comunicate de Ministerul Finantelor.

In primele patru luni ale anului, veniturile totale au insumat 199,92 miliarde lei, marcand o crestere anuala de 9,4%, impulsionata in special de avansul veniturilor curente – cu contributii semnificative din impozitul pe salarii si venit, contributiile de asigurari sociale si accize.

Pe partea de cheltuieli, statul a alocat 255,89 miliarde lei, in crestere nominala cu 6,6% fata de perioada similara a anului trecut. Ritmul mai accelerat de crestere al veniturilor comparativ cu cheltuielile a contribuit la o usoara temperare a dinamicii deficitului bugetar.

„Exprimate ca pondere in PIB veniturile totale au crescut cu 0,2 puncte procentuale, pe seama majorarii veniturilor curente cu 0,3 puncte procentuale, in timp ce fondurile europene au scazut cu 0,1 puncte procentuale", noteaza ministerul de resort.

Incasarile bugetare din impozite si contributii cresc peste asteptari, impulsionate de eliminarea facilitatilor fiscale si de majorarea restituirilor de TVA

Veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans semnificativ de 21,3% in primele patru luni ale anului, depasind ritmul de crestere al fondului total de salarii din economie, care s-a situat la 12,5%. Aceasta evolutie a fost influentata in mod decisiv de eliminarea facilitatilor fiscale acordate anterior angajatilor din domenii precum constructiile, agricultura, industria alimentara si sectorul IT, conform datelor Ministerului Finantelor.

Pe segmentul contributiilor de asigurari sociale, incasarile s-au ridicat la 67,69 miliarde de lei, in crestere anuala cu 10,2%, dar sub ritmul fondului de salarii. Ministerul explica aceasta evolutie moderata printr-un transfer mai consistent catre Pilonul II de pensii in acest an – 7 miliarde de lei in perioada ianuarie-aprilie, fata de 5,3 miliarde in acelasi interval din 2024.

Impozitul pe profit a adus la buget 9,59 miliarde de lei, in urcare cu 3,8% fata de perioada similara a anului trecut, sustinut de o performanta mai buna a firmelor.

Totodata, incasarile nete din TVA au avansat cu 1,2%, pana la 39,04 miliarde de lei. Ministerul mentioneaza ca aceasta crestere modesta reflecta un nivel mai ridicat al rambursarilor de TVA (+12,9%), dar si un efect de baza nefavorabil – restituirile s-au majorat la 11,06 miliarde de lei, fata de 9,79 miliarde in primele patru luni din 2024.

Accizele si veniturile din ajutoare de stat au impulsionat incasarile bugetare in primele patru luni, insa sumele din fonduri UE si cheltuielile cu dobanzile continua sa puna presiune pe buget

Veniturile din accize au insumat 15,91 miliarde de lei in perioada ianuarie–aprilie 2025, marcand un avans anual de 32,9%, potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor. Evolutia pozitiva a fost determinata in principal de majorarea incasarilor din accizele pentru produsele din tutun (+51,1%) si din cele aplicate produselor energetice (+20%).

Veniturile nefiscale s-au ridicat la 16 miliarde de lei, in crestere cu 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, influentate de incasarea a 1,6 miliarde de lei din recuperarea unor ajutoare de stat de la Societatea Carpatica Feroviar Romania S.A., in luna martie.

In schimb, sumele rambursate de Uniunea Europeana si donatiile primite au totalizat 14,11 miliarde de lei, in scadere cu 7,3% comparativ cu primele patru luni din 2024, ceea ce semnaleaza o diminuare temporara a fluxurilor externe de finantare.

Pe partea de cheltuieli, bugetul general consolidat a consumat 13,5% din PIB, o usoara scadere fata de nivelul de 13,6% consemnat in perioada similara a anului trecut.

Cheltuielile de personal au crescut cu 12,4%, ajungand la 56,55 miliarde de lei, reprezentand 3% din PIB – cu 0,1 puncte procentuale mai mult decat in aceeasi perioada din 2024.

Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au cifrat la 30,53 miliarde de lei (+0,8%), reflectand in special majorari in bugetul Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate, care a directionat sume suplimentare pentru decontarea medicamentelor si finantarea programelor nationale de sanatate.

Pe fondul conditiilor din piata financiara si a nivelului ridicat al dobanzilor, cheltuielile cu serviciul datoriei publice au urcat la 20,42 miliarde de lei, cu 6,64 miliarde de lei mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut, accentuand presiunile asupra echilibrului bugetar.

Cheltuielile sociale si investitiile continua sa alimenteze presiunile bugetare in primele patru luni din 2025

Executia bugetara la final de aprilie 2025 reflecta o dinamica moderata, dar constanta, a principalelor categorii de cheltuieli publice, intr-un context marcat de reforme sociale si presiuni fiscale. Potrivit datelor Ministerului Finantelor, cheltuielile cu asistenta sociala au atins 85,62 miliarde de lei, in crestere cu 2,3% fata de perioada similara a anului trecut. Majorarea a fost determinata in principal de aplicarea etapelor de recalculare a pensiilor publice, in conformitate cu Legea nr. 360/2023, intrata in vigoare in toamna anului trecut, dar si de continuarea programului de compensare a facturilor la energie, care a presupus plati de 1,55 miliarde de lei de la bugetul de stat in intervalul ianuarie–aprilie.

Cheltuielile cu subventiile s-au ridicat la 4,92 miliarde de lei, vizand in principal sustinerea transportului de calatori, sectorul agricol, precum si acoperirea costurilor de energie ale unor consumatori noncasnici, pentru care au fost alocati 489,25 milioane de lei.

In ceea ce priveste alte tipuri de cheltuieli, suma totala a fost de 6,45 miliarde de lei, directionata catre bursele elevilor si studentilor, finantarea cultelor, acordarea de despagubiri civile si plata titlurilor emise de ANRP in cadrul procesului de restituire a proprietatilor.

Cheltuielile destinate proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile, inclusiv plati catre fermieri din bugetul UE, au insumat 17,43 miliarde de lei – o scadere de 5,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, semnaland un ritm mai lent al absorbtiei in primele luni din 2025.

Pe de alta parte, cheltuielile de investitii, care includ proiectele finantate din surse interne si externe, au urcat la 32,41 miliarde de lei, inregistrand un avans de 3,6% fata de ianuarie–aprilie 2024. Acest nivel sustine, intr-o oarecare masura, angajamentele Guvernului privind dezvoltarea infrastructurii publice si a proiectelor de modernizare.

Bugetul pentru 2025 a fost construit pe o prognoza de crestere economica de 2,5% si un deficit estimat la 7% din PIB, ceea ce va impune, in perioada urmatoare, o supraveghere stricta a cheltuielilor si o accelerare a reformelor structurale in vederea respectarii angajamentelor bugetare asumate in fata Comisiei Europene.

Foto: pixabay.com

Adriana Vaduva

×Our website uses cookies. If you continue to browse we will assume your permission to use them. To find out more details visit our privacy policy page.