APIA propune comertului cu autovehicule rulate

APIA propune comertului cu autovehicule rulate
vineri, 10 iulie 2020 Taxe si impozite

Pentru o dezvoltare sustenabila a pietei auto comertul cu autovehicule rulate, realizat de catre persoanele fizice si juridice din Romania, trebuie fiscalizat de la 1 ianuarie 2021. Reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) sustin ca o astfel de masura va aduce cel putin 700 de milioane de euro/an la bugetului de stat.

„Viziunea APIA pentru o dezvoltare sustenabila a pietei auto din Romania este axata pe o serie de vectori de dezvoltare care sa faciliteze atingerea pe plan national a obiectivelor de mediu asumate in cadrul dialogului international si european. Din perspectiva obiectivelor Agendei pentru Dezvoltare Durabila din 2030 a ONU (din care patru sunt de interes si pentru industria auto) APIA propune autoritatilor nationale si locale, mediului de afaceri si intregii industrii auto din Romania asumarea unor obiective si linii de actiune", a anuntat APIA.

Printre altele, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), propune realizarea de Ministerul Sanatatii a unui Ghid de sanatate publica/Cod de buna practica privind masurile de precautie in materie de sanatate pentru operatorii economici ce activeaza in acest domeniu. De asemenea, sustine asigurarea unor programe de testare a angajatilor companiilor respective.

In Romania este nevoie de realizarea si punerea in aplicare a unui Program National de Innoire a Parcului auto al autoritatilor publice prin achizitii publice de autovehicule, in special cu emisii reduse si actualizarea criteriilor pentru cumpararea de autovehicule ecologice.

In plus, se propune pregatirea din timp a cadrului normativ aplicabil Programelor "Rabla Clasic" si "Rabla Plus", astfel incat operatorii din piata sa aiba elementele necesare pregatirii anului 2021.

APIA sustinE eliminarea prevederilor care limiteaza (leasing, test-drive) abordarea consistenta a Programului "Rabla Plus" de catre potentialii beneficiari, precum si eliminarea nedeductibilitatii TVA pentru autovehiculele cu emisii zero sau scazute.

De asemenea, a masura vizeaza realizarea unui parteneriat public - privat pentru descentralizarea inmatricularii catre dealerii de automobile si digitalizarea procedurii de inmatriculare, in acord cu practica europeana din alte tari.

In ceea ce priveste infrastructura destinata autovehiculelor electrice, APIA solicita aplicarea programului de finantare care sa fie disponibil operatorilor economici, pentru statii de incarcare la nivelul autostrazilor, drumurilor europene si drumurilor nationale, in valoare de 53 de milioane de euro aprobat de Comisia Europeana pentru Romania.

Alte masuri considerate importante de catre producatorii si importatorii de automobile din Romania sunt: introducerea in Planul National Integrat in domeniul Energiei si Schimbarilor Climatice 2021-2030 a unor obiective pentru 2025 si 2030 privind numarul de autovehicule cu emisii zero sau scazute si statii de incarcare (electrice, hidrogen, CNG, LNG), realizarea unui cadru normativ general pentru introducerea de catre municipii a zonelor cu emisii scazute si modificarea impozitului anual pentru autovehicule, cu luarea in considerare pentru calculul acestuia a parametrilor legati de poluare sau schimbari climatice.

Nu in ultimul rand, APIA este de parere ca fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate (realizat de catre persoane fizice, dar si juridice), cu aplicare de la 1 ianuarie 2021, reprezinta o masura importanta pe care ar trebui sa o ia autoritatile, beneficiile aduse bugetului de stat fiind de circa 700 milioane de euro/an.

Tot membrii APIA propun spre dezbatere atat autoritatilor, cat organizatiilor sau persoanelor interesate asumarea unor obiective prin documentul "Viziunea APIA 2020-2030 Mobilitate sustenabila, sigura si eficienta".

In acest sens, asociatia cere planuri de imbunatatire a calitatii aerului in orase (reducerea emisiilor CO2, a emisiilor poluante NOx si PM, prin stimularea casarii/retragerii din parcul national auto a autovehiculelor poluante), cresterea gradului de siguranta rutiera (prin: promovarea vehiculelor care corespund celor mai noi prevederi in domeniu, dezvoltarea infrastructurii rutiere nationale si conexiuni cu Europa, fiscalizarea folosita ca instrument de innoire a parcului auto - comert autovehicule rulate, impozit anual, beneficii pentru achizitia de autovehicule verzi).

Foto: pixabay.com

Adrian Vaduva

×Website-ul nostru foloseste cookies. Navigand in continuare, va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Pentru mai multe detalii consultați politica noastră de confidențialitate.